16/7/18

Ανάγκες Vs Επιθυμίες: Δημιουργεί το Μάρκετινγκ ανάγκες;


 

   Στις σύγχρονες κοινωνίες όπου η υλική, πνευματική και ψυχαγωγική κατανάλωση έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και διέπουν τον άνθρωπο, διαμορφώνεται το παρακάτω πολυσυζητημένο ερώτημα: Δημιουργεί ανάγκες το μάρκετινγκ; Είναι ο μοχλός αύξησης της καταναλωτικής μανίας του ανθρώπινου είδους ;

Τι είναι ανάγκη;

Ξεκινώντας την ανασκόπηση, είναι φρόνιμο να γίνει αναφορά στον Αβραάμ Μάσλοου (Αμερικάνος Ψυχολόγος) ο οποίος έμεινε γνωστός για την ρηξικέλευθη θεωρία ιεράρχησης των αναγκών.

Γίνεται αντιληπτό, πως οι ανάγκες του ανθρώπου χαρακτηρίζονται από βιολογική φύση και ακολουθούν την εξέλιξη της κοινωνικής δομής στην οποία ανήκουν. Υπάρχει μια φυσική σειρά από την οποία οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται καθεμία από αυτές τις ανάγκες και υποκινούνται από αυτές σε αύξουσα σειρά. Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως ενώ οι ανάγκες είναι ίδιες, τα μέσα ικανοποίησής τους αλλάζουν και εξελίσσονται.
Για παράδειγμα στα πλαίσια των κοινωνικών αναγκών συγκαταλέγεται η ανάγκη για επικοινωνία. Από τα προϊστορικά χρόνια οι πρόγονοι του σύγχρονου είδους έψαχναν τρόπους και τεχνικές για την ικανοποίηση της παραπάνω ανάγκης.Φθόγγοι, νοήματα και εκφράσεις οδήγησαν στην ομιλία και στην γραφή.Η εξέλιξη των κοινωνιών και των κοινωνικών ομάδων οδήγησαν στην αναζήτηση τρόπων επικοινωνίας από απόσταση.Ο άνθρωπος εξελίσσονταν, μαζί του και ο όγκος των πληροφοριών που αντάλλαζε. Από τα σήματα καπνού στα ταχυδρομικά περιστέρια, από τους ασυρμάτους στα σταθερά τηλέφωνα και από το ίντερνετ στα smartphones.

Τι είναι επιθυμία;

   Στον αντίποδα, διαφορετικό ρόλο στον άνθρωπο διαδραματίζουν οι επιθυμίες. Η επιθυμία ετυμολογικά σχετίζεται με την λέξη 'θυμός'. Είναι ο πόθος του ατόμου κινητοποιημένος από συναίσθημα, που εμφανίζεται σε αυτόν για απόκτηση, κατανάλωση ή απόλαυση ενός πράγματος.Επιθυμία δημιουργείται ή γεννάται από κάτι που ήδη έχουμε δοκιμάσει και θέλουμε κάτι άγνωστο που φανταζόμαστε ότι θα είναι πιο χρήσιμο.
Μπορεί όμως το μάρκετινγκ να δημιουργήσει επιθυμίες : NAI
Οι διαφημίσεις μέσω του σχεδιασμού τους έχουν την δυνατότητα να δημιουργούν πρότυπα με τα οποία ο μέσος καταναλωτής επιδιώκει να ταυτιστεί. Όμορφες ψηλές κοπέλες χωρίς ατέλειες, λευκά δόντια , ωραία γυμνασμένα σώματα μπορούν να κάνουν τους ανθρώπους 'να θέλουν' για να γίνουν αποδεκτοί. 

Τρόποι με τους οποίους μπορεί ο καταναλωτής να ελέγχει τέτοιες ενέργειες είναι τα παρακάτω ερωτήματα:


  1. Ποιες είναι οι πραγματικές σου ανάγκες ;
  2. Ποια τα πραγματικά σου κίνητρα για την αγορά που επιθυμείς;
  3. Σε ποιους τομείς θα σε ικανοποιούσε πραγματικά μια νέα αγορά ενός προϊόντος;
  4. Έχεις άλλο μέσο για την ικανοποίηση της ανάγκης που πρόκειται να ικανοποιήσει το νέο προϊόν;
Κλείνοντας ,αξίζει να σημειωθεί πως η δύναμη του χαρακτήρα των ανθρώπων μπορεί να κριθεί από το σε ποιο βαθμό κάποιος έχει τη θέληση και τη δυνατότητα να αποκτήσει αυτοκυριαρχία και να ελέγξει τις επιθυμίες του και μάλιστα εκείνες που θεωρούνται βλαβερές και για τους συνανθρώπους του.

Πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας, για 35 αποφοίτους/ες των προγραμμάτων κατάρτισης, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Child Guarantee - Εγγύηση για το παιδί»

Ξεκινούν οι αιτήσεις για το νέο πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας, για 35 αποφοίτους/ες των προγραμμάτων κατάρτισης, στο πλαίσιο του ...